Total Color by Sacha Beuk

06 519 882 80

Vragen? Stel ze gerust

[contact-form-7 404 "Not Found"]
 

Met de juiste kleur zet je mensen in hun kracht!

Met de juiste kleur zet je mensen in hun kracht!

Ze werkte jarenlang als visagist en trainer voor grote cosmeticamerken, totdat ze besloot om zich verder te verdiepen in de wereld van kleur. Ze bedacht een nieuw kleurconcept, waarmee je creatiever, ruimer en verfijnder maatwerk kunt bieden. Haar missie: mensen laten stralen door het juiste kleurgebruik te adviseren. En daar kan de kapper een belangrijke rol in spelen.

SACHA BEUK,KLEURCONSULTANT EN ONTWIKKELAAR VAN HET TOTAL COLOR CONCEPT:

“MET DE JUISTE KLEUR ZET JE MENSEN IN HUN KRACHT”

WAT HEB JIJ MET KLEUR?

“Ik ben er van overtuigd dat kleur voor ieder mens heel belangrijk is. De ‘kleur’ die je van binnen en van buiten hebt, maakt ieder mens uniek. Je kunt nog zulke mooie kleding dragen, maar als het niet goed past bij je huid, je ogen en wie je bent, dan straal je niet volledig. Ik ben er van overtuigd dat de kapper een heel belangrijke rol in dat kleuradvies kan spelen, en dus in het uiterlijk van de vrouw.”

WAAROM DE KAPPER?

“Een verkeerde kleur lippenstift of een miskoop kun je heel makkelijk weg doen, maar met een haarkleuring is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Die blijft 5 tot 6 weken in het haar zitten. Kappers realiseren zich niet altijd dat ze vrouwen echt mooier kunnen maken, dat ze hen een ‘wow-gevoel’ kunnen geven. Dat je bij de kapper vandaan komt, lekkerder in je vel zit en straalt. Wat er ook bij komt, is dat het in deze tijd erg om een perfect uiterlijk draait. Op foto’s en filmpjes laat iedereen het beste van zichzelf zien, al dan niet met filters en botox. Vrouwen zijn daar gevoelig voor, zeker in de groep 40 plus. Juist voor deze doelgroep is aandacht, en dan bedoel ik gerichte aandacht voor de persoon in de stoel, ontzettend belangrijk.”

HOE GEEF JE DIE AANDACHT EN HOE OPTIMALISEER JE HET KLEURADVIES?

“Dat doe je door echt te zien wie er in de stoel zit. Dat je ‘neutraal’ kijkt naar de klant, dat je je bewust bent van wie daar zit, wat voor kenmerken ze heeft en hoe je die kunt versterken of aanvullen. Dat kun je creatief en kleurrijk doen, maar ook heel subtiel. Goede koffie en een koekje kun je overal krijgen. En er zijn ook veel kappers die technisch goed kunnen kleuren. Maar een goed advies, dat een kapper echt de tijd voor je neemt, je meeneemt in zijn of haar visie, daarmee kun je je onderscheiden. Als een kleuradvies helemaal klopt, kun je een vrouw echt in haar kracht zetten. En dat is fantastisch voor je klantenbinding.”

IS EEN KLEURADVIES VOOR ELKE DOELGROEP HETZELFDE? KUN JE BIJVOORBEELD ALS JE JONG BENT MEER KLEUR HEBBEN?

“Ja, als je jong bent kun je meer met kleur experimenteren. En er zijn ook klanten, dat is vaak een kleine groep, die het extreme juist mooi en artistiek vinden. Vrouwen krijgen na hun veertigste een valere teint en meer lijnen in het gezicht en dan wordt een goed kleuradvies belangrijker. Bepaalde haartinten gaan de lijnen meer versterken, terwijl ‘goede’ nuances die juist afzwakken. Het oogt dan zachter. Het mooie is dat je eigenlijk in elke kleurgroep warme en koele nuances vindt, ook in de meer uitgesproken tinten. Er is heel veel mogelijk.Ongeveer de helft van de mensen heeft zowel gele als roze pigmenten in de huid, dus bij hen is een combinatie van koele en warme tonen het mooist.”

HOE KIES JE EEN MOOIE, BIJPASSENDE KLEURTECHNIEK?

“Daarbij zijn de ogen heel belangrijk. De kracht van de ogen bepaalt of veel contrast mooi is, of subtiele schakeringen. Kappers kunnen de kleuring verder heel mooi aanpassen aan de seizoenen. Veel vrouwen vinden het vaak leuk om in de zomer wat lichter haar te hebben. Ook zie je weer veel kleur in modecollecties terugkomen, daar kun je ook op inspelen. Probeer telkens te variëren binnen je advies, dan blijven klanten terugkomen.”

HOE KIJK JIJ NAAR DE TOEKOMST VAN KLEUR EN KLEURADVIES?

“Die zit in gerichte aandacht geven, echt kijken naar de klant en een professioneel onderbouwd advies geven. Hier is behoefte aan en hier kun je je heel makkelijk mee onderscheiden. Train medewerkers daar in, maak ze bewust van het feit dat je bij een vaste klant een ‘frisse blik’ moet houden en niet twee keer hetzelfde moet doen. Daarbij komt: we hebben steeds minder aandacht voor elkaar. We zijn veel bezig met digitaal contact, het fysieke contact wordt minder. Juist in de salon is er ruimte voor echte aandacht. Een gelukkige, tevreden klant komt terug en zal ook makkelijker producten aanschaffen in de salon. Dat is dubbel winst.”

Total Color card Haarkleuradvies

DIGITALE KLEURENKAART

Klanten die een Total Color kleuradvies krijgen, ontvangen een digitale kleurenkaart (Total ColorCard) die ze via een app op de telefoon kunnen opslaan. Zo weten ze meteen welke tinten mooi bij hun nieuwe haarkleur staan. “Ideaal voor een bijpassende lipstick en oogmake-up”, aldus Sacha, “of voor de selectie van nieuwe kleding items. En als kapper heb je een marketingtool voor klantenbinding en klantbeleving.”